Press "Enter" to skip to content

#12 Træningsformer i graviditeten: Konditionstræning

Konditionstræning, også populært kaldet “cardio”, er kendetegnet ved aktivitetsformer, og forbedrer eller vedligeholder udøverens iltoptagelse.
Det kan være aktivitetsformer løb, cykling, svømning mfl.

Konditionstræning er dermed en bred betegnelse for aktivitetsformer, der øger pulsen i en given tidsrum. Under konditionstræning vil pulsfrekvens i praksis udgøre intensiteten, som både kan være lav, moderat eller høj.

Sundhedsstyrelsen anbefaler minimum 30 minutters fysisk aktivitet af moderat intensitet.

Til trods for anbefalingen, så rådgives mange gravide til at være påpasselige med at få pulsen for højt op, og nogle får endda angivet en konkret grænse på maksimalt 120 pulsslag/min., hvilket er under moderat intensitet.

Hvad er op og hvad er ned? Er det farligt at få pulsen for højt op? Hvad siger den videnskabelige forskning omkring konditionstræning under graviditeten?

Det, og meget mere, gennemgår vi i denne episode af MORtion. Lyt til podcasten herunder:

MORtion på Spotify
MORtion på iTunes

Du finder også MORtion i andre podcasts apps, som fx Podimo.

Noter og referencer til dette afsnit:

Som forsigtighedsprincip anbefales gravide at undgå træning med en høj udmattelsesgrad, herunder konditionstræning med høj intensitet. Dette er dog kun undersøgt i et enkelte studie på 6 gravide OL atleter (1):

  • Der var ingen utilsigtet hændelser.
  • Der var store individuelle forskellige hos mødrene og forstrene.
  • Et spørgsmål om fordele vs ulemper ved at dyrke aktiviteter, der indebærer så høj pulsfrekvens og medfølgende træthed og udmattelse hos moderen. Man kan få alle sundhedsfordelene ved aktiviteter, som medfører en lavere pulsfrekvens, og færre risici.

Det er fundet sikkert at udføre “Anstrengende” konditionstræning (70 – 85% af maks. puls) i i 3. trimester. (2)
En pulsfrekvens i mellem 70 – 85% af maks. puls er et stort spænd, og det betyder at flere ville kunne dyrke konditionstræning med en helt op til puls omkring 170. HVIS det ellers føles godt.

Intensitetsstyring: Gravide har generelt en højere pulsfrekvens. RPE lader til at underestimere ved gravide. Gravide kvinder arbejder ofte ved en højere puls end hvad RPE (borg) burde korrelere med. (3) Dette skyldes de kardiovaskulære forandringer, som finder sted under graviditeten.

  1. Salvesen et al, 2011: Fetal wellbeing may be compromised during strenuous exercise among pregnant elite athletes.
  2. Beetham et al, 2019: The effects of vigorous intensity exercise in the third trimester of pregnancy: a systematic review and meta-analysis.
  3. Bø, Barakat, Artal m.fl., 2018: Exercise and pregnancy in recreational and elite athletes: 2016/2017 evidence summary from the IOC expert group meeting, Lausanne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *